نشرة الاخبار

السبت، يناير 19، 2008

خايف اموت وأنا نايم

محمد منير
إيمانى شديد بالقدر حتى انى كنت أتفاخر أمام نفسى بعدم الخوف من الموت .... إيمانى أشد بالبشر لدرجة غرورى الشديد بمحبتهم .
فى كل أزماتى كنت اتجنب إشراكهم ...ليس عن شك ... ولكن خشية أدنى احتمال لسقوطهم ..فما كان لى ان افقد كل بنيانى .... تجنبتهم وجنبتهم مشقة طريقى .. ولكنهم لم يتجنبونى ظهروا بين ثنيات مشاكلى وهمومى فى كل لحظة وفى كل مشكلة .... وبلعنة حسن النية وبيقين البلهاء شكرت القدر الذى دفعهم داخل أعماق حياتى وأزماتى ليؤكدوا لى ايمانى بهم وبمحبتهم ولتذهب كل معاناتى بعد ذلك للجحيم .. هم الذين اختاروا .. وأنا الذى رحبت وسعدت .. بنفس اندفاعى فى الحياة ،والذى لم اجن منه سوى كل مأساتى ،اندفعت اليهم مرحباً شاكراً ... مددت اليهم يداى وكل همومى ارتكن بثقلها على محبتهم ... طعنونى وأجهزوا على ما بقى بى وعادوا الى دنياهم .
لم يبقى لى إلا إيمانى بالقدر وجرأتى امام الموت ... تركت مصيبتى مع البشر واصدقائى..., وعدت الى داخلى اتحدى الموت والتصق بالقدر ولكن..... مصيبتى تلاحقنى حتى داخلى.... فقدت جرأتى تجاه الموت لحظة فقدانى أيمانى بالبشر واصدقائى .. أصبحت أخشى الموت قدر خشيتى الحياة .. كلاهما اصبحا عندى مصيبة .. وما بينهما خوف منعنى النوم لا أعرف له سبب ولم يبق لى إلا غيره ....." خايف أموت وأنا نايم " ؟؟؟؟

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

خايف تموت وانت نايم ؟ .. والا خايف تموت عموما ؟ اى حد فينا ممكن يموت فى اى وقت ... وهو نايم .. وهو ماشى ... زى مابتقول .. ده القدر ... لكن برضه ممكن تفضل عايش ... ولو فضلت عايش وماموتش وانت نايم ... مش غريبة انك تضيع الفترة اللى انت عايشها فى الخوف من انك تموت وانت نايم ، اذا كنت حتموت وانت نايم .. فخوفك من ده مش حيعمل حاجة .. واذا كنت مش حتموت وانت نايم .. يبقى انت عايش ... ولازم تعيش حياتك وتستمتع بيها ... وماتخليش حياتك تقف عند اصحابك اللى كنت متعشم فيهم وماكانوش عند حسن ظنك بيهم ، ممكن بعد شوية تكتشف انك كنت فاهم غلط وانهم مايستهلوش حكمك عليهم .. او حتى لو كنت صح ... يبقوا مايستهلوش انك تزعل قوى كدة عليهم ... فيه حاجات كتير قوى تستاهل انك تعيش عشانها ... وفيه حاجات كتيرة حلوة فى الدنيا المفروض تستمتع بيها ... وفيه ناس كتير احسن من اصحابك ممكن تقابلهم والحياة اقصر بكتير من اننا نضيعها فى انتظار الموت او حتى الخوف منه
ايمان
زبون دائم على مدونتك